krystian - 2011-03-08 18:34:51

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/FardierdeCugnot20050111.jpg/200px-FardierdeCugnot20050111.jpg
Jednak pierwszym udokumentowanym pojazdem
napędzanym silnikiem cieplnym był parowy wehikuł
francuskiego inżyniera wojskowego, Nicolasa-Josepha
Cugnot, zbudowany w 1769. Pojazd Cudgnota był
przeznaczony do ciągnięcia dział i osiągał prędkość
4 km/h. Przez to nie dostał uznania ludzi z tamtych czasów.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/SteamMachineOfVerbiestIn1678.jpg/200px-SteamMachineOfVerbiestIn1678.jpg
Około 1678 flandryjski ksiądz, Ferdinand Verbiest,
zaprezentował chińskiemu cesarzowi model pojazdu
napędzanego parą.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/Trevithicks_Dampfwagen.jpg/200px-Trevithicks_Dampfwagen.jpg
W 1801 angielski inżynier Richard Trevithick
reaktywował ideę użycia maszyny parowej do
napędzania pojazdu. Użył jej do napędzania
"lokomotywy drogowej". jako pierwszy w świecie,
w 1804 przejechał pomyślnie 150 km, zabierając
jednocześnie 12 pasażerów.Parowóz ten nie odniósł
sukcesu.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Stephenson%27s_Rocket.jpg/200px-Stephenson%27s_Rocket.jpg
W 1829 Robert Stephenson z konstruował udoskonaloną
wersję parowozu Trevithicka. Parowóz Stephensona
nazywany jest też "Rakietą". W Rakiecie zastosowano
wielorurowy kocioł, który znacznie poprawił jej osiągi.
Zbudowano ją głównie dla uczestnictwa w konkursie
Rainhill Trials, którego zwycięska maszyna miała być
używana przez kolei Liverpool - Manchester. Rakieta
zwyciężyła, ponieważ jako jedyna przetrwała wszystkie
próby, a jej osiągi odpowiadały organizatorom.

www.lzsmed.pun.pl www.tol-calen.pun.pl www.l2-gehenna.pun.pl www.nld.pun.pl www.symbianowo.pun.pl